جهان امروز باتوجه به پیشرفت های روز افزون علم همواره درحال تغییر و پیشرفت است. صنعت خودروسازی نیز همانند بقیه صنایع از این قاعده مستثنا نیست. ما در این مقاله قصد داریم نگاهی به آینده وسایل نقلیه شهری بیندازیم. احتمالا شنیده اید ماشینی بدون راننده و بدون هیچ آسیبی به مقصد رسیده یا خودرویی که به جای بنزین، برای حرکت از برق استفاده می کند یا حتی ماشینی که پرواز می‌کند. در این مقاله خودروهای خودران را به طور مفصل بررسی می‌کنیم و نگاهی کوتاه به وسایل نقلیه برقی و ماشین های پرنده می اندازیم.

به چه ماشین­ هایی خودران می­گویند؟

خودرو خودران ماشینی است که بدون نیاز به راننده می­ تواند شما را به مقصد برساند. شما کافیست مقصد نهایی را به این خودرو بدهید تا شما را بدون هیچ زحمتی به مقصد برساند. اساس کار این ماشین­ ها هوش مصنوعی است که امروزه این دانش بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.
 

ماشین ­های خودران چه مسیری را طی کرده ­اند؟

خودروهای خودران مسیر طول و درازی را طی کرده اند تا به شکل امروزی برسند و هدف ما از این مقاله بررسی کامل این تاریخچه نیست ولی به طور مختصر به آن می‌پردازیم.

سال 1925 کنترل خودرو به صورت رادیویی از ماشین دیگر، سال 1939 خودروهای جنرال موتورز که در لاین های دیوار کشی شده حرکت می‌کردند، سال 1966 موسسه تحقیقاتی استمفورد و با استفاده از هوش مصنوعی، سال 1971 پروژه ای شبیه جنرال موتورز به صورت تلفیق راحتی سفرهای جاده ای و امنیت سفرهای ریلی، سال 1977 کنترل با استفاده از دوربین، سال 1986 توانستند با سیستم رهگیری خودکار با سرعت حداکثر  20 مایل ماشین را کنترل نمایند. سال 1988 طی مسیر 2000 کیلومتری و کنترل با دید پیرامونی، سال 2005 با GPS و لیزرهای مادون قرمز، سال 2009 این خودروها وارد چالش جاده ای شدند، سال 2010 به دیگر قاره ها سفر کردند، سال 2014 گوگل از طرح ماشین های خودران کوچک رونمایی کرد و به مرور به خودروهای امروزی شبیه شدند.


چه موانعی بر سر راه گسترش خودروهای خودران قرار دارند؟

1. آیا آب و هوا بر روی عملکرد آنها تاثیر دارد؟

خودرو های خودران با استفاده از علائم جاده ای می‌توانند راه خود را پیدا کنند، حالا اگر این علائم توسط برف پوشیده شوند چه؟ یا به مرور زمان به خاطر تابش نور خورشید کم رنگ شوند یا با گل پوشیده شوند چه؟

2. آیا ماشین های خودران تابع قوانین هستند؟

در بزرگراه ها، جاده ها و خیابان ها هر کدام قوانین متفاوتی وجود دارد. آیا باید برای این خودرو ها لاین های مخصوص تعبیه کرد. در زمانی که ترافیک وجود دارد چه عملکردی خواهند داشت؟

3. در هنگام تصادف مسئولیت آن بر عهده چه کسی است؟

همانطور که پیشتر گفتیم در خودروهای خودران رانندگی با خود ماشین است. حتی قصد دارند که در خودروهای خودران نسل پنجم فرمان را نیز حذف کنند. حالا با این تفاسیر اگر تصادفی رخ دهد مقصر کیست؟

4. ممکن است سیستم ­های لیدار باهم تداخل پیدا کنند؟

خودروهای خودران با سیستم لیدار مسیر خود را پیدا می کنند. حالا اگر چند خورو خودران در نزدیکی هم درحال حرکت باشند ممکن است سیستم لیدار آنها باهم تداخل پیدا کنند.
 

گسترش خودروهای خودران چه اثرات بدی را به همراه دارد؟

1. این ماشین­ ها چگونه باعث افزایش بیکاری می­ شوند؟

امروزه با توجه به گسترش ماشین های بنزینی و دیزلی شغل های زیادی به وجود آمده است. مثل رانندگان تاکسی ها، آژانس ها و ... که با گسترش این تکنولوژی نابود خواهند شد.

2. آیا امکان دارد این ماشین­ ها هک شوند؟

در گذشته که GPS وجود نداشت شما می توانستید به مکان هایی بروید که هیچ کس شما را پیدا نکند ولی امروزه چنین کاری تقریبا محال است. پیشرفت تکنولوژی قطعا معایبی نیز دارد. حالا نیز که این ماشین ها کاملا از سیستم رایانه ای استفاده می کنند هک کردن آنها چیز عجیبی نیست و هکرها میتوانند کنترل ماشین های شما را به دست بگیرند و آنها را به هرجایی که دوست دارند ببرند.
 

خودروهای خودران چگونه سطح بندی می­ شوند؟

سطح 0

همه کارها با راننده خودرو است. گاز دادن، ترمز گرفتن و... که بیشتر خودروهای امروزی دراین گروه قرار می گیرند.

سطح 1

در خودروهای این سطح نیز بیشتر اختیارات با راننده است. ولی ماشین نیز در یکسری از کارها به راننده کمک می‌کند. مثل سیستم کروز کنترل که به راننده کمک می‌کند سرعت خود را تنظیم کند و دیگر نیازه به گاز دادن نباشد یا ماشین در پارک کردن به شما کمک می‌کند.

سطح 2

در این سطح دیگر اختیارات با خود ماشین است و راننده دخالتی در آن ندارد. در این سطح راننده لازم است فقط دست خود را روی فرمان بگذارد. خودروهای جذاب شرکت تسلا در این دسته قرار می گیرند.

سطح 3 

خودرو کنترل کامل را در دست دارد و شما با خیال راحت می توانید دست خود را از روی فرمان بردارید و مناظر اطراف لذت ببرید، فقط در مواقع اضطراری باید راننده کنترل خودرو را به دست بگیرد. اولین خودرو این سطح "Audi A8 2019" است.

سطح 4

آیا تصور می‌کردید روزی ماشینی را ببینید که در حال حرکت است ولی راننده ندارد!؟ به سطح 4 خوش آمدید. در این سطح حتی به راننده نیز نیازی نیست. در صورت نیاز این ماشین ها کنار جاده می ایستند تا راننده سوار شود.

سطح 5

دیگر به اوج کار رسیدیم. هیچ گونه تعامل انسانی نیاز نیست. این خودروها حتی فرمان هم ندارند. آیا کار به همین­ جا ختم خواهد شد؟ با این پیشرفت چشمگیر تکنولوژی سطوح بالاتر دست نیافتنی نمی باشند.
 

آیا ربات ها می­ توانند تاکسی­ ها را برانند؟

با حرکت خودروهای بنزینی و دیزلی به سمت برقی و خودران امروزه شما می توانید از تاکسی ربات ها استفاده کنید. این تاکسی ها، خودروهای خودران سطح 4 و 5 هستند. فقط کافیست سوار شوید و بقیه کار را خود ماشین انجام می‌دهد.
 

پرواز با ماشین­ های پرنده، فوق العاده نیست؟

در گذشته اینکه روزی بتواند یک ماشین پرواز کند نوعی افسانه تلقی میشد، ولی امروزه با پیشرفت های علمی کمتر کسی از شنیدن آن متعجب خواهد شد.

ماشین­ های پرنده چگونه پرواز می­ کنند؟

در این زمینه دو طرح وجود دارد؛ یکی استفاده از ملخک همانند هلی‌کوپتر که بتواند به صورت در جا بلد شوند و دیگری داشتن بال های ثابت همانند هواپیما که نیاز به شتاب گیری اولیه دارد. البته بهترین ایده استفاده همزمان از این دو طرح است.
 

ماشین های پرنده چگونه فرود می­ آیند؟

تا کنون در این مورد به نتیجه قطعی نرسیده اند اما به نظر می‌رسد در آخر چیزی شبیه فرود هواپیما شود؛ یعنی همانطور که دارد سرعت خود را کاهش می‌دهد، به زمین نیز نزدیک شود.

چه کسانی رانندگان ماشین های پرنده هستند؟

قطعا کنترل این ماشین های جذاب ساده نیست و هرکسی نمی‌تواند از عهده آن بر بیاید. رانندگان این ماشین ها باید افرادی باشند که هم خلبان باشند و هم مهارت های جاده ای را بلد باشند.
 

فواید ماشین ­های پرنده چیست؟

1. یکی از معضلات امروزی، یعنی ترافیک را کاهش می‌دهند

2. به خاطر سرعت بالای آنها در زمان صرفه جویی می‌شود

3. باعث رفاه حال عابران پیاده و دوچرخه سواران می‌شود
 

ماشین­ های پرنده چه مشکلاتی دارند؟

1. تجربه سفر با این ماشین ها هزینه زیادی را دربر دارد به همین خاطر برای مسافت های کوتاه مقرون به صرفه نیست

2. همانند هر چیز نیاز به زیر ساخت مناسب دارند که هم به زمان زیادی لازم است و هم هزینه بر است

3. ظرفیت این پرنده ها کم است و در حمل مسافر محدودیت دارند

آیا می­ شود باک ماشین خود را به جای بنزین با برق پر کرد؟

آلودگی هوا شما را خسته کرده است؟ به وسایل­ نقلیه برقی با سوخت برق، سریع و بی­ صدا سلام کنید.
 

وسایل نقلیه برقی چگونه زندگی ما را بهتر می­ کنند؟

1. قطعات آنها نسبت به وسایل نقلیه دیزلی ساده تر است و این هزینه نگه­داری را کاهش می­ دهد

2. هزینه شارژ آنها حدودا یک ­سوم هزینه بنزین است

3. باعث کاهش آلودگی هوا می­ شوند و به تبع آن از محیط زیست محافظت می­ کنند و مشکلات تنفسی، قلبی و ریوی را کاهش می­ دهند

4. این وسایل نقلیه صدای بسیار کمی دارند و آلوگی صوتی را کاهش می­ دهند

این وسایل نقلیه چه عیب ­هایی دارند؟

1. این وسایل نقلیه باید سبک باشند و به همین خاطر در بدنه آنها از فلزهای خاصی استفاده می­ شود که ممکن است استخراج آنها هزینه ­بر باشد و باعث آلودگی هوا شود

2. محدوده حرکتی کمی دارند و بیشتر به درد استفاده­ های شهری می­ خورند

3. مکان های سوخت­گیری آنها کمتر از پمپ بنزین هاست

4. زیر ساخت­ های مناسبی لازم دارند که این هزینه­ بر است

5. وزن این خودروها نسبت به خودروهای دیزلی و بنزینی بیشتر است

6. خودروهای برقی قیمت گران­ تری نسبت به ماشین های معمولی دارند
 

*شاید معایب ذکر شده بیشتر از مزایا باشند ولی به مرور زمان قابل رفع هستند
 

انواع وسایل نقلیه برقی چیست؟

1. ماشین های برقی

2.موتورهای برقی

3. دوچرخه برقی

4. اسکوتر برقی

"اطلاعات بیشتر در مورد ماشین های برقی"

آیا آینده ­ی وسایل نقلیه شهری امیدوار کننده است؟

آینده ­ی درخشانی انتظار وسایل نقلیه شهری را می­ کشد. آلودگی هوا را کاهش می­ دهند، کم­ صدا هستن و سرعت حمل و نقل را بالا می برند. با ماشین­ های خودران می­ توانید بدون فکر کردن به رانندگی کتاب بخوانید، چای بنوشید و از مناظر زیبا لذت ببرید.
 

در انتها تماشای ویدئو ماشین خودران شرکت تسلا رو به شما پیشنهاد می کنم

تماشای ویدئو