از زمان عرضه اسکوترهای برقی، این وسایل نقلیه جذاب مورد استقبال فراوان قرار گرفته اند. این موضوع باعث شد که مدل های مختلفی از این اسکوترها وارد بازار شود. اسکوترهای آفرود، سگوی و مونو ویل از این موارد هستند که در این میان اسکوترهای مونو ویل فرقی اساسی باسایر اسکوترهای موجود دارند که ما آن را به صورت مفصل بررسی خواهیم کرد.

مونو ویل به چه معناست؟

مونو ویل "mono wheel" در لغت به معنای تک چرخ است. به وسایل نقلیه ای که یک چرخ دارند مونو ویل می گویند. یکی از این وسایل اسکوترهای مونو ویل هستند که یک چرخ دارند. در نگاه اول شاید فکر کنید کنترل این اسکوترها دشوار باشد، اما این چنین نیست. شما می توانید لحظاتی دلچسب را تجربه کنید.
 

مشخصات فنی مونو ویل ها چیست؟

1. چرخ مونو ویل چند اینچ است؟

در واقع اندازه چرخ در مدل های مختلف متفاوت است، ولی نسبت به اسکوترهای برقی معمولی اندازه ی بزرگ تری دارد که منطقی می باشد. البته معمولا سایز چرخ مونو ویل چیزی بین 14 تا 18 اینچ می باشد. چرخ این اسکوتر همانند اسکوترهای 10 اینچ و آفرود، بادی است.

2. مونو ویل چه وزنی دارد؟

وزن مونو ویل ها چیزی حدود 12 کیلو گرم می باشد که وزن معقولی است. هر زمان نیاز بود که از آنها پیاده شوید، می توانید به وسیله دسته ی کوچکی که روی اسکوترهای مونو ویل تعبیه شده آنها را بلند کرده و همانند کیف دستی به راحتی حمل کنید.

3. این اسکوتر چه فضایی را اشغال می کند؟

به خاطر فیزیک خاصی که دارد ابعاد آن مناسب تر از اسکوتر های معمولی است. ابعاد آن چیزی حدود 18 سانتی متر * 42 سانتی متر * 45 سانتی متر است که برای حمل و نقل بسیار مناسب است.

4. اسکوتر مونو ویل با چه موتوری کار می کند؟

موتور اسکوترهای مونو ویل همانند سایر اسکوترهای برقی براشلس است و چیزی حدود 350 وات می باشد. موتورها 3 سنسور و 3 سیم دارند که کار آنها اطلاع از وضعیت موتور است.

5. مونو ویل برای افرادی با چه وزن هایی مناسب می باشد؟

برخلاف ظاهر کوچکی که نسبت به اسکوترهای معمولی دارند ولی وزنی حدود 120 کیلو گرم را می توانند حمل کنند، بنابراین مونو ویل ها برای اغلب مردم قابل استفاده هستند.

6. جنس بدنه آن از چیست؟

بدنه مونو ویل همانند بیشتر اسکوترهای معمولی از پلاستیک ضد ضربه است و شاسی آن فلزی مقاوم می باشد، که طبیعی است به خاطر اینکه یک چرخ دارد شاسی آن باید نسبت به اسکوترهای دو چرخ قوی تر باشد.

7. آیا می توان از این اسکوترها در شب استفاده کرد؟

خوشبختانه روی این مونو ویل ها "LED" تعبیه شده که درشب به راحتی قابل استفاده می باشند. علاوه بر اینکه در شب می توانید جلوی خود را به خوبی ببینید و هم دیگران را از حضور خود مطلع سازید، این چراغ ها زیبایی این اسکوتر فوق العاده را دو چندان می کنند.

8. حداکثر شیب قابل پیمایش اسکوتر مونو ویل چقدر است؟

بسته به وزن فردی که روی آن ایستاده، این شیب متغیر است. مثلا برای اوزان 80 کیلو گرم الی 100 کیلو گرم حداکثر شیب، 15 درجه است.

9. چقدر طول می کشد تا باتری آن به طور کامل شارژ شود؟

شارژ کردن اسکوترهای مونو ویل چیزی حدود 2 ساعت وقت از شما می گیرد، که البته وقت آن چنان زیادی نیست.

10. حداکثر سرعت اسکوترهای مونو ویل چقدر می باشد؟

سرعت مناسبی دارند ولی بسته به وزن راکب آن متغیر می باشد. اگر وزن راکب 70 کیلو گرم باشد سرعت آن تا 20 کیلومتر برساعت می رسد و تجربه ای فوق العاده به یادگار می گذارد.

11. در اسکوترهای مونو ویل از چه باتری هایی استفاده می شود؟

امروزه با پیشرفت علم روز به روز باتری ها نیز در حال پیشرفت هستند. باتری های لیتیم-یونی یکی از این باتری ها می باشد که ویژگی های زیادی دارد که محل بحث ما نیست. باتری مونو ویل ها لیتیم-یونی و 60 ولتی است که به راحتی انرژی مورد نیاز موتور را تامین می کند.

12. مونو ویل ها چه مسافتی را طی می کنند؟

با شارژ کامل چیزی حدود 24 کیلومتر را طی می کنند. اما بسته به وزن کاربر و شیب سطوح این مسافت متغیر می باشد.

13. برای استفاده در چه دمایی مناسب است؟

بهترین دما برای استفاده بازه 10- درجه سانتی گراد الی 50 درجه سانتی گراد است، که با توجه که آب و هوای ایران در اکثر فصول و در اکثر شهرهای ایران قابل استفاده می باشد.

14. اندازه پدال ها و فاصله آنها از زمین چقدر است؟

ارتفاع کلی اسکوتر چیزی حدود 45 سانتی متر است. طول هر پدال 21 سانتی متر و زیر پدال ها با زمین فاصله 11 سانتی متری دارند که این فاصله 11 سانتی متری احساس بالا بودن به شما می دهد.

*لازم به ذکر است توجه داشته باشید همه ی مشخصات فنی بیان شده به صورت میانگین است و این مشخصات در مدل ها و برندهای مختلف متفاوت است.
 

مونو ویل آفرود و سگوی چیست؟

به اسکوترهایی که چرخ های ضخیم تری دارند و مخصوص استفاده برای عبور از گل، سنگ ریزه، شن زار و... می باشند، آفرود می گویند. این اسکوتر ها طرفداران خاص خود را دارند. به اسکوترهای دسته دار سگوی می گویند، که کنترل آنها از مدل بدون دسته راحت تر می باشد و برای سنین پایین مناسب تر است. ولی اسکوترهای آفرود و سگوی قیمت گران تری نسبت به نوع معمولی خود دارند.
 

اسکیت بورد برقی مونو ویل چیست؟

یکی از نمونه های شبیه به اسکوترهای مونو ویل، اسکیت بورد های مونو ویل هستند که برای طرفداران اسکیت بورد توصیه می شود. کنترل این اسکیت بوردها سخت تر از اسکوتر است اما هیجان خاص خود را دارد.

آیا اسکوترهای مونو ویل ارزش خرید دارند؟

در نگاه اول شاید خیلی جذاب نباشد، اما وقتی به طور کامل ویژگی های آن را بررسی کنیم درمیابیم که این اسکوترها فراتر از آن چیزی هستند که در نگاه اول دیدیم. تبریک می گویم تجربه ای شگفت انگیز انتظار شما را می کشد.

 

در انتها تماشای ویدئو زیر را به شما پیشنهاد می کنم

تماشای ویدئو