امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی وسایل نقلیه نیز متحول شده اند. یکی از این تحولات اسکوترهای برقی هستند که تجربه ای فراموش نشدنی را برای شما به یادگار خواهند گذاشت. در این مقاله به شما می آموزیم که چگونه عمر باتری خود را افزایش دهید و در صورت خرابی باتری اسکوتر برقی، آن را به سرعت تشخیص دهید.
 

باتری اسکوترهای برقی چگونه است؟

در اسکوتر های برقی، برق مورد نیاز موتور از طریق باتری لیتیومی تامین می شود. این باتری در زیر قاب اسکوتر قرار دارد و دارای 20 سلول می باشد که ولتاژ این سلول ها مجموعا حدود 42 ولت است.

 

چراغ وضعیت اسکوتر برقی چیست؟

اسکوتر برقی دو چراغ دارد که یکی وضعیت شارژ باتری را نشان می دهد و دیگری سلامت و عدم سلامت اسکوتر را نشان می دهد.

A. چراغ اول 4 حالت دارد:

1. اگر چراغ سبز و ثابت بود یعنی شارژ باتری شما بالای 50 درصد است.

2. اگر چراغ سبز و چشمک زن بود یعنی شارژ شما به زیر 50 درصد می باشد.

3. اگر قرمز و چشمک زن بود یعنی باتری کمتر از 20 درصد شارژ دارد که در اینصورت آنرا به شارژ بزنید.

4. و در آخر اگر چراغ زرد یا نارنجی و چشمک زن بود یعنی باتری درحال شارژ می باشد.

B. چراغ دوم به چراغ ارور معروف است، اگر سبز بود یعنی اسکوتر مشکلی ندارد و می توانید از آن استفاده کنید ولی اگر قرمز و چشمک زن بود یعنی اسکوتر شما مشکل دارد. این چراغ بین 1 تا 9 بار چشمک می زند که هر کدام نشانگر مشکل خاصی می باشد که آنرا بررسی خواهیم کرد:

اگر 1 بار چشمک بزند:

نشانگر مشکل در اتصالات است. اتصالات را قطع و وصل کنید زیرا ممکن است قسمتی از آن شل شده باشد. اگر مشکل با قطع و وصل کردن حل نشد مادربرد خود را با مادربردی جدید تعویض نمایید.

اگر 2 یا 3 بار چشمک بزند:

نشانگر مشکل در حسگرها می باشد. یعنی در مدار داخلی برق وجود دارد که متاسفانه این مشکل قابل رفع شدن نیست و باید مدارهای داخلی را با قطعات نو جایگزین کنید.

اگر 4 بار چشمک بزند:

نشانگر مشکل در موتور سمت مادربرد می باشد. این مشکل باعث برهم خوردن تعادل اسکوتر می شود که برای حل آن باید موتور سمت مادربرد را تعویض نمایید.

اگر 5 بار چشمک بزند:

نشانگر مشکل در موتور سمت باتری می باشد. این مشکل باعث برهم خوردن تعادل اسکوتر می شود که برای حل آن باید موتور سمت باتری را تعویض نمایید.

اگر 6 بار چشمک بزند:

نشانگر مشکل در باتری اسکوتر برقی می باشد. یا مدار محافظ باتری خراب شده یا ولتاژ باتری کم شده است. در این حالت اسکوتر شما به یک باتری جدید نیاز دارد که حتما آن را از مراکز معتبر تهیه کنید.

اگر 7 بار چشمک بزند:

نشانگر مشکل در ژیروسکوپ سمت باتری است. که در اینصورت می بایست ژیروسکوپ سمت باتری اسکوتر خود را تعویض نمایید. فقط به یاد داشته باشید که مدل، ولتاژ و برند ژیروسکوپ جدید باید با اسکوتر شما سازگار باشد.

اگر 8 بار چشمک بزند:

نشانگر مشکل در ژیروسکوپ سمت مادربرد می باشد. که در اینصورت باید ژیروسکوپ سمت مادربرد اسکوتر خود را تعویض نمایید. فقط به یاد داشته باشید که مدل، ولتاژ و برند ژیروسکوپ جدید باید با اسکوتر شما سازگار باشد.

اگر 9 بار چشمک بزند:

اگر اسکوتر خود را به صورت سر و ته روشن کرده باشید این مشکل رخ خواهد داد و توصیه می شود به تعمیرکار مراجعه کنید.

 

دلایل شارژ نشدن باتری اسکوتر برقی چیست؟

برای فهمیدن این مشکل ابتدا اسکوتر را به شارژ میزنیم و سپس سه حالت پیش می آید:

1. اگر چراغ سبز شارژر اسکوتر روشن شد ولی پس از مدتی خاموش شد، مشکل از برد دستگاه شما می باشد.

2. اگر چراغ سبز روشن ماند، آنگاه اسکوتر را روشن می کنیم. اگر چراغ وسط اسکوتر چشمک زن نارنجی بود یعنی مشکل از باتری شما می باشد و نیاز به تعویض یا تعمیر دارد.

3. و اما اگر چراغ شارژر سبز ماند ولی اسکوتر روشن نشد، یا سوکت شارژر خراب است یا سوکت دستگاه.

 

چگونه عمر باتری اسکوتر برقی خود را افزایش دهیم؟

1. به اسکوتر خیلی فشار نیاورید و از سطوحی که شیب بیش از 20 درجه دارند بالا نروید.

2. محیط های بسیار گرم عمر باتری را کاهش می دهند. سعی کنید در دمای بیشتر از 20 درجه از اسکوتر استفاده نکنید.

3. هنگامی که اسکوتر کاملا شارژ شد، شارژر را از آن جدا کنید، زیرا درصورت عدم انجام این کار باتری اسکوتر شما آسیب خواهد دید.

4. تنها زمانی اسکوتر را به شارژ بزنید که چراغ قرمز باتری روشن شده باشد.

5. اگر سوکت شارژر شما ایراد دارد به هیچ عنوان آنرا به اسکوتر متصل نکنید.

6. اگر برای مدت طولانی قصد استفاده از اسکوتر را ندارید، باتری را به طور کامل شارژ کرده و سوکت آنرا نیز جدا نمایید.

 

چگونه می‌ توانیم باتری اسکوتر برقی خود را تعمیر کنیم؟

متاسفانه این  کار ساده نیست و توصیه ما مراجعه به مراکز تعمیر معتبر است. بعضی اوقات پیش می آید که شما اسکوتری را تازه خریداری کرده اید ولی باتری آن خراب است، این مسئله تقصیر شما نیست. برای حل این مسئله حتما از فروشگاه های  معتبر خرید کنید تا با اینگونه مشکلات روبرو نشوید و همچنین موارد گفته شده را رعایت کنید تا عمر باتری اسکوترتان زیاد شود. برای تعمیر باتری و یا تعمیر اسکوتر برقی خود می توانید با مجموعه ساپتک ایرانیان در ارتباط باشید.

 

باتری اسکوتر برقی خود را از کجا بخریم؟

فروشگاه های زیادی در این زمینه فعالیت می کنند، اما توجه داشته باشید حتما از فروشگاهی خرید کنید که معتبر و در زمینه اسکوتر برقی متخصص باشد. شما می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی ساپتک ایرانیان با خیال راحت باتری اسکوتر برقی با کیفیت خریداری کنید. برای خرید باتری اسکوتر برقی کلیک کنید.

 

چگونه باتری اسکوتر برقی را تعویض کنیم؟

برای یادگیری تعویض باتری اسکوتر هوشمند به صفحه آموزش تعمیرات اسکوتر برقی مراجعه نمایید تا مراحل کامل تعویض باتری اسکوتر برقی به شما آموزش داده شود.