" مزایا و معایب تبدیل دوچرخه ساده به دوچرخه برقی "

امروزه و با توجه به آلودگی و ترافیک زیاد در بسیاری از شهر ها استفاده از وسایلی مثل دوچرخه بسیار رایج شده و در اموری همچون محل کار، خرید و دیگر امور روزانه از این وسیله استفاده بسزایی میشود.

ebike

    چرا تبدیل دوچرخه ساده به برقی خیلی به صرفه تره ؟!

با اینکه دوچرخه های برقی وارد بازار شده اند ولی بازهم عده ای از مردم علاقه ای به خرید آنها ندارند. با توجه به این وضعیت که عده ای از دوچرخه ساده خود بیشتر رضایت دارند و علاقه ای به خرید و تهیه دوچرخه برقی ندارند، شرکت هایی به تولید کیت پرداختند. در نتیجه با استفاده از این کیت ها که شرکت هایی مثل کپنهاگ ویل (Copenhagen Wheel) و رابی (Rubbee) میتوانید با هزینه بسیار کم دوچرخه ساده خود را به یک دوچرخه برقی تبدیل کنید. آخرین شرکتی که این نوع کیت را تولید کرد یک شرکت بریتانیایی به نام رولوشن ورکس (Revolution Works) است که برای خریداران یک استارتاپ ریووس (Revos) را برای خریداران ارائه کرده است.

ebikeeee

شرکت رولوشن ورکس ادعا کرده است که با استفاده از این کیت در کمتر از 15 دقیقه میتوانید به راحتی دوچرخه ساده خودرا به یک دوچرخه برقی تبدیل کنید که محتوای این کیت شامل کمک پدال، حسگر کمک پدال و باتری می باشد.

    مشخصات فنی این کیت چیه !؟

واحد رانش ۲۵۰ واتی که از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده است، روی لوله صندلی دوچرخه (بین نقطه اتکا) قرار گرفته و محکم می‌شود؛ در حالی که غلتک واحد رانش روی تایر چرخ عقب قرار می‌گیرد. نگه‌دارنده باتری در لوله پایینی و به جای محل قرارگیری بطری نوشیدنی دوچرخه‌سوار نصب می‌شود. سپس یکی از دو بسته باتری لیتیوم یون (۱۰۰ وات ساعت یا ۲۰۹ وات ساعت)، در نگه‌دارنده باتری جای می‌گیرد و به واحد رانش وصل می‌شود. در نهایت حسگر مغناطیسی کمک پدال توسط بست زیپی در تکیه‌گاه زنجیر محکم شده و به سمت سردنده هدایت می‌شود. همچنین کابل حسگر به واحد رانش متصل خواهد شد تا شرایط مختلف دوچرخه‌سواری را به آن اطلاع دهد.

ebikeee

مزایای کیت دوچرخه برقی

سازگارتر با محیط زیست

دوچرخه های برقی به خودی خود یک محصول سازگار با محیط زیست هستند و می توانند روشی بسیار بهتر نسبت به خودروهای آلاینده با سوخت فسیلی باشند. اما استفاده از یک کیت دوچرخه برقی می تواند حتی کمک بیشتری به محیط زیست کند! دلیل این مسئله کاملاً مشخص است: اگر شما قصد استفاده از مزایای یک دوچرخه الکتریکی داشته باشید، یا باید محصول جدیدی خریداری کرده و دوچرخه سابق خود را رها کنید و یا از یک کیت استفاده کنید. اگر دوچرخه جدیدی بخرید، دوچرخه سابق شما تبدیل به یک محصول بی استفاده و یک بار اضافی بر روی محیط زیست خواهد بود. اما استفاده از یک کیت می تواند از اضافه شدن یک زباله به محیط زیست جلوگیری کنید!

سفارشی سازی نسبت به شرایط مورد استفاده

همان طور که میدانید، دوچرخه های برقی نسبت به عوامل مختلفی مانند نوع موتور و اتصالات و البته محل قرار گیری موتور ( چرخ جلو، چرخ عقب و یا در قسمت میانی دوچرخه) کاربردهای متفاوت و عملکرد خاصی را به نمایش می گذارند. در دوچرخه های الکتریکی آماده، امکان جا به جایی این قطعات وجود ندارد؛ اما کیت دوچرخه برقی هیچ محدودیتی برای شما ایجاد نخواهد کرد. شما می توانید با توجه به نیاز و شرایط مورد استفاده، قطعات کیت را تعویض کرده و یا با ایجاد تغییراتی در نحوه اتصالات و محل قرارگیری آن، کاربردهای متفاوتی از دوچرخه برقی خود داشته باشید.

ارزش خرید بالا

کیت های دوچرخه الکتریکی نسبت به کارایی خود ارزش خرید بسیار بالایی دارند. در واقع با توجه به قیمت کیت ها ( اگر از پیش یک دوچرخه معمولی داشته باشید)، این لوازم یکی از مقرون به صرفه ترین گزینه ها برای استفاده از یک وسیله با نیروی محرکه هستند. با استفاده از یک کیت می توانید به طرز قابل توجهی در هزینه های مربوط به خرید دوچرخه الکتریکی صرفه جویی کنید.

وزن کمتر

یکی از معایب دوچرخه های برقی نسبت به دوچرخه های معمولی، وزن بالای آنها است که البته کیت دوچرخه برقی این مشکل را نیز حل می کند. با استفاده از کیت می توانید تنها با افزوده شدن ۱۰ کیلوگرم به دوچرخه، آن را تبدیل به یک محصول برقی کنید! حتی اگر حاضر به پرداختن هزینه بیشتری باشید، این وزن می تواند کمتر از این مقدار نیز شود.

ebikee

معایب کیت دوچرخه برقی

پیچیدگی های احتمالی

نصب کیت های مختلف دوچرخه های برقی بسته به مدل آنها متفاوت خواهد بود. برخی از کیت ها به سادگی قابل نصب و استفاده هستند اما برخی دیگر از آنها فرآیند دشوارتری را می طلبند. در حالت کلی برای نصب یک کیت دوچرخه برقی باید حداقل دانشی از نصب این لوازم داشته باشید. برخی از کیت ها تنها با نصب یک چرخ و قرار دادن موتور و باتری در قسمت مناسب قابل پیاده سازی هستند. در این مدل از کیت ها نیازی به داشتن تخصص و مهارت بالایی در مورد دوچرخه ها نخواهید داشت. حتی در برخی از کیت ها همه اجزا بر روی یک چرخ سوار شده و تنها لازم است تا آن چرخ را با یکی از چرخ های وسیله خود تعویض کنید. اما در برخی دیگر از کیت ها، کار دشوار و پیچیده تری پیش رو خواهید داشت. با این حال می توانید این کار را به یک فرد متخصص سپرده و با پرداخت هزینه اندکی از دردسرهای نصب آن رها شوید.

برخی محدودیت های کوچک

اگر کیت شما نیاز به یک میل لنگ دوچرخه داشته باشد، انتخاب های شما بسیار محدودتر خواهد شد. همچنین این دسته از کیت ها مراحل نصب دشوارتری دارند. اکثر این سیستم ها از سیستم های موتور توپی استفاده می کنند.

زیبایی کمتر

دوچرخه هایی که با استفاده از کیت به یک وسیله الکتریکی تبدیل شده اند، نسبت به دوچرخه هایی که از ابتدا به این صورت ساخته شده اند، زیبایی کمتری دارند. در این دسته از دوچرخه ها استفاده از کابل های خارجی و اتصالات مختلف می تواند زیبایی ظاهری دوچرخه را کاهش دهد. این در حالی است که در دوچرخه های الکتریکی این اتصالات به صورت پنهان و در داخل شبکه های خاصی قرار گرفته اند. با این وجود با صرف کمی دقت و حوصله می توانید در حد امکان از این کاهش زیبایی جلوگیری کنید.

احتمال عدم تناسب

تمام انواع کیت دوچرخه برقی با همه دوچرخه ها سازگار نیستند. برای مثال یکی از معیارهای مهم برای خرید این کیت ها، توجه به تناسب اندازه چرخ با قدرت موتور آن است. اگر شما از یک موتور پرقدرت برای دوچرخه ای با چرخ های کوچک استفاده کنید، بدون شک به مشکل بر خواهید خورد. علاوه بر این یافتن محل مناسبی برای نصب باتری بر روی دوچرخه نیز بسیار مهم است. نصب کیت های موتور توپی چرخ جلو معمولاً ساده تر از موتور توپی چرخ عقب است؛ زیرا در این بخش تداخل دنده وجود نخواهد داشت. در حالت کلی پیش از خرید کیت مورد نظر، حتماً از تناسب آن با دوچرخه خودتان اطمینان حاصل کنید.

eee

نکات مهم در هنگام انتخاب یک کیت دوچرخه برقی مناسب !!!

1- برخی از مدل های کیت دوچرخه مبتنی بر سیستم چرخ دنده ای بوده و با استفاده از مجموعه ای از چرخ دنده های به هم پیوسته، انرژی لازم برای حرکت دوچرخه را تأمین می کند. اما برخی مدل های دیگر مبتنی بر انرژی مستقیم بوده و قدرت خود را به صورت مستقیم به چرخ وارد می کنند.

2- معمولاً وزن کیت ها بین ۳.۶ الی ۹ کیلوگرم متغیر است. موتورهایی که باتری بزرگ تری دارند، وزن بیشتری نیز خواهند داشت. در هنگام خرید کیت دوچرخه برقی مورد نظر خود، حتماً در مورد وزن آن تحقیق کنید. چرا که افزایش وزن دوچرخه باعث دشواری در کنترل آن می شود. علاوه بر این اگر قصد دارید تا خودتان کیت را بر روی دوچرخه نصب کنید، حتماً از توزیع متناسب وزن آن اطمینان حاصل کنید.

3- در مورد محل قرارگیری موتور کیت تحقیق کنید. برخی از کیت ها به گونه ای طراحی شده اند که محل نصب موتور را بر روی دوچرخه تعیین می کنند. محل قرارگیری موتور بر روی دوچرخه می تواند تأثیر بسیاری در عملکرد آن داشته باشد. پیش از این در مقاله مربوط به راهنمای خرید دوچرخه برقی به صورت مفصل به تأثیر محل قرارگیری موتور بر روی دوچرخه پرداختیم. در هنگام خرید کیت، حتماً به این نکته بسیار مهم توجه کنید.

 

ما در این مقاله سعی کردیم توضیحاتی درمورد تبدیل دوچرخه ساده به برقی و همچنین از مزایا و معایب این تبدیل برای شما بگوییم؛ حال این شما هستید که با توجه به موارد گفته شده قصد تبدیل دوچرخه خود به برقی را دارید یا می خواهید یک دوچرخه برقی جدا تهیه کنید!