همانطور که می دانید آلودگی هوا و عوامل مختلف ایجاد کننده آن موضوع مهمی است که سلامت جامعه و محیط زیست را تحت تاثیر خود قرار داده است.اهمیت این موضوع باعث شده که در سال های اخیر استفاده از سوخت های پاک و ارزان و همچنین وسایلی که از این نوع سوخت ها برای حرکت استفاده می کنند بیشتر مورد توجه قرار گیرد.علاوه بر اسکوترهای برقی و موتورهای برقی،دوچرخه های برقی وسایلی هستند که برای حمل و نقل شهری می توان از آن ها کمک گرفت.

دوچرخه برقی چه وسیله ای است؟

دوچرخه برقی که به اختصار به آن E-bike گفته می شود وسیله ای است که در آن یک موتور الکتریکی کوچک تعبیه شده است.نقش موتور الکتریکی کمک به دوچرخه سوار هنگام پدال زدن می باشد.امروزه دوچرخه های برقی از مدل هایی که دارای یک موتور الکتریکی کوچک هستند تا مدل های دیگری که طراحی آن به موتورسیکلت کوچک شبیه است ساخته شده اند.

یک دوچرخه برقی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

دوچرخه های برقی مثل دوچرخه های معمولی هستند که ما از آنها استفاده می کنیم و با این فرق که به این دوچرخه ها قطعات زیر افزوده شده است:

  1. موتور دوچرخه برقی
  2. سیستم کنترل کننده دوچرخه برقی (driver)
  3. باتری دوچرخه برقی
  4. سنسور کمک رکاب (PAS) دوچرخه برقی
  5. دسته کنترل کننده میزان سرعت دوچرخه برقی

موتور:

عملکرد موتور در دوچرخه های برقی به این صورت است که انرژی الکتریکی را از باتری دریافت می کند و با تبدیل آن به انرژی جنبشی،نیروی حاصل شده را به چرخ ها منتقل کرده و باعث حرکت دوچرخه برقی می شود.

سیستم کنترل کننده دوچرخه برقی:

وظیفه این سیستم پالایش و کنترل عملکرد بخش های الکتریکی دوچرخه برقی می باشد و محل قرارگیری آن بر روی فرمان دوچرخه است.

با پیشرفت تکنولوژی قابلیت هایی برای این سیستم طراحی شده است به طوری که به وسیله صفحه نمایش تعبیه شده بر روی آن می توان میزان شارژ باتری ، مسافت طی شده توسط دوچرخه ، سرعت حرکت دوچرخه و غیره را مشاهده و مدیریت نمود.در مدل های جدید این سیستم از طریق بلوتوث به گوشی های هوشمند متصل می گردد.

​​​​​​​

باتری دوچرخه برقی:

بوسیله باتری انرژی مورد نیاز برای حرکت موتور و در نهایت حرکت دوچرخه تامین می شود.در دوچرخه های برقی انواع مختلفی از باتری ها به کار برده می شود که از این بین می توان به باتری های نیکل-هیدرید ، لیتیوم-یون و سرب-اسید اشاره کرد.

باتری های سرب-اسیدی بیشتر درموتورهای برقی واسکوترهای برقی و به ندرت در دوچرخه های برقی کاربرد دارند.

این باتری ها دارای وزن بالاتری نسبت به باتری های لیتیومی هستند و طول عمر آن ها کوتاه تر می باشد ولی نسبت به باتری های لیتیومی ارزان تر هستند و هزینه تعمیر و نگهداری آن ها پایین تر می باشد.

باتری های لیتیومی پیشرفته ترین و جدیدترین نوع باتری های قابل استفاده در وسایل الکتریکی از جمله دوچرخه های برقی هستند و معمولا بازدهی آن ها 2 تا 3 برابر بیشتر از باتری های لیداسید است.ولتاژ خروجی این باتری ها 24 تا 36 ولت و ظرفیت آن ها 8 تا 14 آمپر است.

طول عمر بالا ، وزن پایین و مدت زمان استفاده بیشتر از ویژگی های این باتری ها به شمار می آید.با این حال این باتری ها به دلیل پیشرفته تر بودن از سایر باتری ها گران قیمت تر هستند ، هزینه تعمیر و نگهداری بالاتری دارند و نسبت به دما و شرایط محیطی و شیوه استفاده حساس تر هستند.

سنسور کمک رکاب:

بوسیله این سنسور ما می توانیم با توجه به شرایط محیط هر زمان که بخواهیم خودمان شروع به پدال زدن با دوچرخه برقی کنیم و درحالت دیگر از نیروی تولید شده توسط موتور دوچرخه به حرکت ادامه دهیم.

دسته کنترل کننده میزان سرعت دوچرخه:

به وسیله این دسته می توان میزان سرعت دوچرخه برقی را مدیریت کرد و کاربر با توجه به نیاز خود می تواند از قدرت موتور برای حرکت استفاده کند.

موتور دوچرخه های برقی بر اساس محل قرارگیری موتور بر روی دوچرخه به چند دسته تقسیم می شوند؟

بر این اساس موتورها در دو نوع Hub Motor , Mid Drive Motor طراحی شده اند.

Hub Motor :

در این حالت موتور تعبیه شده در دوچرخه برقی در مرکز چرخ جلو یا در مرکز چرخ عقب و در قسمت توپی چرخ قرار دارد.

Mid Drive Motor :

در این حالت موتور دوچرخه برقی در قسمت مرکزی بدنه و در توپی تنه چرخ قرار دارد.

دوچرخه های برقی با هر بار شارژ کامل چه مسافتی را می توانند طی کنند؟

این موضوع با توجه به مدل دوچرخه و کیفیت ساخت شرکت سازنده آن ، نوع باتری استفاده شده در آن ، شرایط آب و هوایی و محیطی که از آن برای حرکت استفاده می شود متفاوت است.

به طور معمول دوچرخه های برقی با هر بار شارژ کامل مسافتی بین 25 تا 60 کیلومتررا طی می کنند و متوسط سرعت آن ها  25 تا 32 کیلومتر بر ساعت  می باشد.

دوچرخه های برقی بر اساس کاربردی که دارند به چند دسته تقسیم می شوند؟

دوچرخه های برقی همانند دوچرخه های معمولی بر اساس کاربردشان به دوچرخه های قابل استفاده در شهر، جاده ، کوهستان ، کروز ، دونفره و Fat Bike تقسیم بندی می شوند.

در دوچرخه های برقی از چه نوع حسگرهایی استفاده شده است؟

در دوچرخه های برقی که مجهز به سیستم کمک کننده پدال هستند حسگرهای Cadence وگشتاور(Torque) تعبیه شده است.وظیفه این حسگرها کنترل و نظارت بر عملکرد رکاب ها و سرعت دوچرخه برقی می باشد.

کلام آخر:

با استفاده از دوچرخه های برقی می توانیم علاوه بر حفظ سلامتی خود ، به داشتن محیط زیستی سالم و هوایی پاک کمک شایانی کرده باشیم.استفاده از این وسیله نیازی به اخذ گواهینامه ندارد به همین دلیل برای بسیاری از افراد قابل استفاده می باشد.به دلیل سرعت کم در حرکت ، ایمنی بیشتری را برای کاربر خود به همراه دارد.