امروزه یکی از نگرانی های مهم جامعه بشری مسئله آلودگی هوا و اثرات مخرب آن بر سلامت انسان و محیط زیست می باشد.اهمیت این موضوع باعث شده استفاده از انرژی های ارزان و پاک و وسایلی که آلودگی کمتری را برای محیط زیست و انسان ایجاد می کنند بیشتراز گذشته مورد توجه قرار گیرد.

یکی از این وسایل موتورهای برقی می باشند که انرژی مورد نیاز برای حرکت را از باتری های تعبیه شده در خود تامین می کنند.با به کارگیری موتورهای برقی مصرف سوخت مدیریت شده و آلودگی کمتری از بابت استفاده از سوخت های فسیلی وارد محیط زیست می گردد.

صدای کم در حین حرکت،شتاب بالا و وزن پایین از ویژگی های موتورهای برقی می باشد.با هر بار شارژکامل مسافتی در حدود 40 تا 80 کیلومتر را می پیمایند و با توجه به نوع و قدرت موتور سرعت آن ها بین 30 تا 80 کیلومتر متغیر می باشد.

آیا می دانید استفاده از موتورهای برقی نسبت به موتورهای بنزینی چه فوایدی دارد؟

  • مهمترین و اصلی ترین دلیل استفاده ازموتورهای برقی کمک به کاهش آلودگی هوا می باشد که این موضوع درسلامت جامعه بشری و محیط زیست بسیار حائز اهمیت می باشد.
  • موتورهای الکتریکی به کار رفته در موتورهای برقی دارای راندمان و بازدهی بالایی می باشند.
  • به دلیل حذف موتورهای بنزینی و هزینه هایی که برای تعمیر و سرویس این نوع موتورها پرداخت می شد،در موتورهای برقی به میزان قابل توجهی هزینه های نگهداری کاهش یافته است.
  • استفاده از موتورهای برقی آلودگی های صوتی را تا حد بالایی کاهش داده است.
  • سوختی که درموتورهای برقی به کار می رود از نوع سوخت های دوستدار محیط زیست و ارزان بوده ، موتورهای برقی با استفاده از انرژی برق قادر به حرکت می باشند.
  •  موتورهای برقی به دلیل طراحی خاص و منحصر به فرد لاستیک ها (نسبت به موتور های بنزینی سایز کوچک تری دارند) در محیط هایی که سطح لغزنده دارند احتمال سر خوردن آن ها کاهش می یابد.
  • موتورهای برقی به دلیل اینکه نسبت به موتورهای بنزینی دارای سرعت پایین تری می باشند می تواند در حمل و نقل درون شهری ایمنی بالاتری را برای کاربر خود فراهم کند.

در هنگام خرید موتور برقی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  1. مهمترین نکته در این زمینه توجه به قدرت موتور می باشد.قدرت موتورهای برقی به طور معمول از 1000 تا 3000 وات متغیر می باشد.هر چه میزان قدرت موتور بالاتر باشد در نتیجه شتاب و قدرت موتور افزایش می یابد.
  2. توجه به شرکت سازنده موتور برقی و کیفیت ساخت موتور توسط آن شرکت.هرچه میزان کیفیت ساخت موتور برقی بالاتر باشد بر سرعت موتور و عملکرد بهتر آن تاثیر به سزایی دارد.
  3. با توجه به این نکته که موتورهای برقی با هر بار شارژ کامل باتری مسافتی بین 40 تا 80 کیلومتر را طی می کنند،برای استفاده در محیط های داخل شهری مناسب هستند.
  4. به نوع باتری استفاده شده در موتورهای برقی باید توجه داشت.​​​​​​​​​​​​​​
  • باتری های اسیدی دارای کیفیت پایین و طول عمر کوتاه می باشند.
  • باتری های لیتیومی به دلیل عمر بالا و مدت زمان بیشتری که می توان از آن ها استفاده کرد بهترین نوع باتری برای موتورهای برقی می باشند و قیمت بالایی دارند.
  • باتری های لیداسید ترکیبی از باتری های اسیدی و لیتیومی می باشند که به دلیل صرفه اقتصادی عموما از این نوع باتری ها در موتورهای برقی استفاده می شود.

نکات دیگری که در خرید موتورهای برقی به آنها باید توجه داشت به شرح زیرمی باشد:

  1. اتنخاب باتری که به راحتی  قابل حمل باشد و بتوان آن را از موتور جدا کرد مهم است.دراین صورت می توان باتری را به طور جداگانه در محل کار یا در منزل به شارژ زد.
  2.  برای شارژ کامل موتورهای برقی زمانی بین 4 تا 6 ساعت نیاز می باشد.هر چه شارژر باتری قوی تر باشد باتری موتور برقی زودتر شارژ می شود.پس توجه به نوع شارژر هم مهم می باشد.​​​​​​​​​​​​​​

​​​​​​​​​​​​​​

آیا معایب استفاده از موتورهای برقی را نسبت به موتورهای بنزینی می دانید؟

  • ​​​​​​​موتورهای برقی نسبت به موتورهای بنزینی قیمت بالاتری دارند.
  • باتری موتورهای برقی به مرور زمان از عمر آن ها کاسته شده و کارایی خود را از دست می دهند و تعویض باتری آن ها هزینه بالایی را به کاربر تحمیل می کند و حساسیت آن نسبت به باتری های موتورهای بنزینی بالاتر است.
  • سرعت موتورهای برقی پایین تر از موتورهای بنزینی می باشد.
  • به دلیل مدت زمان شارژ طولانی باتری برای محیط های خارج شهر مناسب نیستند.

​​​​​​​آیا اطلاع دارید موتورهای برقی تولید شده به چند دسته تقسیم می شوند؟

  1. موتور برقی اسکوتر
  2. موتور برقی اسپرت
  3. موتور برقی کروز(کراس)

​​​​​​​موتورهای برقی که در کشور ما مورد استفاده قرار گرفته اند بیشتر از نوع اسکوتر برقی و موتور برقی اسپرت می باشد.

مهمترین عامل تایین کننده قیمت موتور برقی چه فاکتوری می باشد؟

عوامل مختلفی از جمله نوع باتری،مدل موتور برقی،شرکت سازنده ،گارانتی و غیره در تایین قیمت موتور برقی موثر هستند که مهمترین آن قدرت موتور برقی می باشد و هر چه قدرت موتور بالاتر باشد قیمت آن بیشتر است.

سخن پایانی اینکه در هنگام خرید موتور برقی علاوه بر توجه به نوع باتری،کیفیت ساخت و شرکت تولید کننده آن و نوع موتور الکتریکی به کار رفته در موتور برقی توجه به داشتن گارانتی معتبر و شرکتی که بهترین خدمات را در تامین قطعات برعهده دارد مهم می باشد.